Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2009 13:17 - ЛЮБОВНИ ДОСИЕТА - продължение
Автор: condor46 Категория: Изкуство   
Прочетен: 2192 Коментари: 6 Гласове:
3



ДОСИЕ 13: КОСМОПОЛИТЪТ

Има творчески приятелства, които са по-ценни от една любовна авантюра.
Те носят заряда на съзиданието – физическата близост би претъпила сетивата, любовните хитрости ще погребат нравствените критерии, отегчението после ще разруши граденият с годините дом – доверие, критичност и самокритичност, познания и хармония, откровеност и себераздаване...
Толкова трудно се отглежда едно такова приятелство, че опитът през целия ми съзнателен живот ми подсказва – това рядко цвете има нужда от светлина, божествената светлина на творчеството и простичката, безкористна човешка съпричастност.
Космополитът е талантлив човек и до болка непрактичен.
Приема само критериите на голямата литература в световен мащаб и не чакай лесни похвали от него.
Не угодничи, не казва, това което се очаква от него, а това, което мисли – дори понякога да е нелицеприятен.
С лекота пише проза, прави вестник или редактира книга.
Тежко ти, ако си душевно ленив или си полегнал блажено върху крилете на стара слава!
Работа, работа и само работа. Той работи, ти работиш.
Дискусиите и споровете раждат импулс за работа... И пак работиш...
Научи ме на самодисциплина в писането.
Верен приятел, но това не пречи да водим с часове политически спорове, макар и двамата добре да знаем, че целта ни е почти една и съща – хляб за гладните, мир за децата, достойни старини за възрастните и шанс – за духовно богатите...
Ние и двамата се нуждаем от същия този шанс.
И е хубаво, че все пак можем да си даваме кураж един на друг – до възцаряването на светлото УТРЕ.
Приятелю от моите тежки и светли години – благодаря!




ЕПИЛОГ

Искам да завърша тази моя странна книга с една история, която пазя неразказана дълги години. Моята професия и многобройните ми командировки из България ме срещнаха с толкова съдби, с толкова достойни хора, но тази история е специална. Тя дава отговор на много въпроси. Една истински жива балада за любовта!

Пътувахме с влака за София – поредната ни служебна командировка. В купето седна и един възрастен мъж, облечен в шаечен костюм. На ревера му – скорошна жалейка... Ние се шегувахме, млади бяхме... Понякога той се намесваше в разговора ни, но така деликатно... Както го умеят само хората, одарени с природна интелигентност... Ставаше дума нещо за любовта. Тогава той се оживи, явно искаше да ни довери нещо свидно, имаше нужда да го разкаже, за да възкреси миналото, което още е живо в сърцето му...
Ще предам историята му без украса,тя сама по себе си звучи нежероятно, но, бога ми, разказа я възрастен човек, балканджия и аз му вярвам, че тази легенда за любовта наистина се е случила!

“В онова лято се бях уволнил току-що от казармата. Бях бедно момче и пеша вървях от Царева ливада към Трявна. Беше по жътва. Във въздуха се носеше мирис на зряло жито. Песента на птиците се смесваше с песента на жътварките. Заслушах се. Един глас ме смая, прикова. Той като че ли ме викаше... Толкова красив глас не бях чувал. В Трявна вече разпитах и открих притежателката му. Сви ми се сърцето. Беше богата мома, а аз... Нямах дори приличен костюм, да застана пред нея. Но ми било писано!
Взех на заем от един приятел и отидох в дома й на сгледа. Родителите им бяха починали и двамата й братя застанаха пред мен – подкосиха ми се коленете. Присмехулният им поглед не предвещаваше нищо добро. Но толкова много я исках за жена, че преглътнах страха и казах защо съм дошъл. ”А как ще я издържаш, как сте храниш дом и челяд – та ти нямаш нищо? По - добре си потърси лика-прилика!”
Ще взема заем, ще си отворя фурна – хляб ще пека – няма да останем гладни, така им отговорих аз, а те – върви си, - викат, нашата мома не е за теб. Тогава тя проговори. Пожела да разговаря с мен насаме. Неохотно братята й се съгласиха. Излязоха, а тя грее срещу ми... Всичко й казах, че съм беден, че костюмът ми е назаем взет, но ако се съгласи на стане моя жена, на ръце ще я нося,всяка спечелена пара за нея ще е...
Тя беше 6 години по-голяма от мен, но каква красавица! Погледна ме замислено и рече: ”Харесвам те, харесва ми и твоята откровенност, затова ще стана твоя жена!” Бръкна в раклата и извади пари – за свадбата. ”Нека направиш сватбата, да не те срам от братята ми, от хората...”
Тогава се заклех – докато съм жив да помня жеста й и да не я огорча с нищо, всеки спечелен с труд лев да е за нея.
И удържах думата си. Фурната потръгна добре. Никога нищо не ни е липсвало. Родиха ни се две хубави дъщери (сега отивам в Плевен, на гости на едната). И тя все пееше. Топлеше ми душата. Даже записи й правиха от Радио София.
Така остаряхме заедно – с любов с доверие, с песен...
Есенес цял ден товарих тор. Доста се изморих. Тя сложи масата, хапнахме, изпихме по чашка вино... Когато си легнахме, стана нещо странно... Ние бяхме стари хора, отдавна бяхме забравили лудориите на по-младите години... Но тя се оживи, като че ли годините отлетяха... И бяхме пак мъж и жена!... И за не знам как стана така. Заспахме, а сутринта тя беше си отишла завинаги... Така, в съня си. Може би усещането за смъртта, която я вика, я е накарало за миг да спре колелото на живота, да противопостави на смъртта жизнеутвърждаващата сила на любовта!”
Той спря, потъна някъде назад в годините и повече не отрони дума. Слезе на Плевенската гара, прегънат от тежкия багаж, а може би и от живия спомен, който пак се събуди в душата му...
А аз завинаги запечатах неговата история в сърцето си. И малко му завиждам и сега – той наистина беше познал любовта, взаимната любов, с която всеки иска да остарее.
Връщайки се през годините назад, прелиствайки пожълтелите страници на моите любовни досиета, с изненада открих, че чувствата са живи, а болката от разделите е покрита със златната патина на времето. И ме връхлетя спонтанно въпросът - в оня последен миг, преди да се пренеса в отвъдното, кой от всички тях бих искала да е до мен тогава, с кого от тях бих искала да остарея?
И не намерих отговор в сърцето си.
Не ги обвързах някога с клетви, защото те са волни души, като мен!
Бъдете живи и здрави, мили мои!
До среща там, после, в отвъдното!
Ако е писано...

С обич – ваша Ружа!
22. 08. 2003 година
Велико Търново
(край)
 






Гласувай:
3



Спечели и ти от своя блог!
1. ka4ak - прекрасно написано и толкова истинско!
12.10.2009 13:55
А епилога...веднага си спомних червеношийката/която умираше в ръцете ми и бях безсилен/която чуруликаше неземни трели!!!Още звучат и сигурно никога няма да мога да ги забравя!!!
Благодаря ти!Усмихната седмица!
цитирай
2. condor46 - Благодаря ти за добрите думи!
12.10.2009 14:02
Никой не пише за себе си!Драго ми е,когато моите произведения намират отзвук в тези,които ги четат!...
цитирай
3. elineli - Ружа,
12.10.2009 19:16
четох те открадното,през целия ден.Сега искам да ти се поклоня,за нежността,себеотдаването и признателността, с която пишеш за Любовите си.Една съхранила се истинска жена,успяла на достъпен език разкаже себе си през годините!Бъди! :)))
цитирай
4. condor46 - Мила Ели,
12.10.2009 19:55
твоите думи са награда за мен! Благодаря ти сърдечно!Поздрави морето от мен! Прегръщам те сърдечно-Ружа
цитирай
5. martiniki - ...
13.10.2009 09:33
трогателна история, Руже, и ти си я предала с душа
цитирай
6. condor46 - Истинска е!
13.10.2009 10:36
И затова е толкова затрогваща!Дълги години я носих в душата си и си намери мястото сама,като завършек на моята книга, своеобразен апотеоз на любовта и приятелството!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: condor46
Категория: Изкуство
Прочетен: 2480518
Постинги: 585
Коментари: 1138
Гласове: 10084
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Блог на Бърл Барер,американски писател,носител на наградата на името на Едгар Алън По
2. Paulo Coelho's Blog
3. Pedro Juan Gutierrez, escritor de Cuba
4. E-издание за Пловдив и пловдивчани по света и у нас
5. Е-сайт за безплатно публикуване на художествена литература
6. Блог на Венцеслав Велчев
7. Литературна мрежа Литернет
8. Блог на Ваня Гущерова
9. Хубава си,моя горо!
10. Любим линк
11. Блог на Дора Господинова
12. Блогът на Оги Ковачев
13. Двери на православието
14. Марта за Фредерико Гарсия Лорка
15. Страница на Всерусийският център по очна и пластична хирургия в г.Уфа и Ернст Мулдашев
16. Черен списък на унищожителите на българската природа
17. Да освободим България от себе си-статия на Букет.блог във www.frognews.bg
18. Шедьоври на световното изобразително изкуство
19. Защо помагат молитвите-научни експерименти и изследвания
20. Блогът на Букет
21. Блогът на Климент
22. Facebook.com
23. Империята на инките
24. Блог на Даниела Тодорова-Кабала
25. Български национален съюз
26. Nikolay's blog
27. Кртините на художника Георги Костадинов-GEKOS