2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Проф. Д-р Андрей Пантев
Коледното име на Ботев - Христо внушава символична аналогия с Христос и с евангелско раждане.
Преди 160 години заедно с него се раждаше и нещо спасително всред всички българи. Ние сваляхме духовните фесове от главите си. Времето на скръбното вайкане отминаваше. Историята ни прати Ботев тъкмо на време. Той, а не мемоари, етнографски описания и прошения осъществи първата среща на нова България с модерна Европа. Преди да целуне козлодуйския бряг, той праща почитателни телеграми-възвания към просветена Европа. Те са лаконични и повелителни. Но и преизпълнени с уважение и надежди към онази Европа, която носеше добродетелите на справедливост. Отклонил кораб, Ботев праща четници да пазят касата на борда. С аристократично достолепие той гарантира спокойствието и честта на пътниците. Той приветства император Франц-Йосиф при цялата си нанавист към „царе, папи, патриарси". Но това почитание е изразено „с гол в ръката нож." Тук сабята не е кръвожадна заплаха, а храбра позиция. Там е цялата разлика.В очите на преуспяващите дюкянджии Ботев продължава да бъде досаден пройдоха. Бакалите по душа хамелеони винаги ще гледат с насмешливо високомерие неговите непроменими принципи. След Освобождението един парламентарен оратор дори го нарече „вагабонтин". Какво от това? Нима не беше същата и съдбата на Дж. Гарибалди? Онези, които вечно се страхуват, че ще загубят мястото си на трапезата, се дивят как така лудешки е пропилял талант и живот. Други, които ценят само възнаградения героизъм, съжалително се тюхкат, че не е могъл да стане големец. Но кой ги слуша? Колкото и да сме запленени по пазарната икономика, Ботев винаги ще ни омайва. И винаги ще има идейни потомци сред нас. Той е прекалено всеобхватен, за да принадлежи на фамилни кланове, партийни манипулатори или тематични монополисти. Сравним по интелект само с Любен Каравелов, но далеч надвишаващ го по талант, чар и геройство, той е всичко онова, което преситите еснафи ненавиждаха, което презираха и от което се страхуваха. Ботев е патриот и космополит, регионален, актуален, гражданин на всички времена. Това го прави общочовешки индивид. При него порив и разум са паралелнии и равнозначни състояния. Защото е едновременно проницателен и проникновен.
Поет, разбрал прозаичните лабиринти на коварната дипломация, саможертвеният смисъл на онова самотно геройство, което опоетизира смъртта. Но той не е само емоция. Тое е и критичен наблюдател на световните драми протичащи пред погледа му. Неговите злободневна публицистика е сравнима с най-дълбоките анализи на тогавашните му знаменити съвременници. При всякакво сравнения тя стои над тях. Ако не беше писал на български в неизвестни емигрантски вестници,неговите анализи и заключения щяха да се споделят от много учени глави на века. Затова, ако не „разположим" и съпоставим Христо Ботев в атмосферата на неговото особено съвремие, ние едва ли ще проумеем смисъла и мащабите на неговото величие. Дотогава неговото неспокойно различие тайно ще ни смущава! Ние никога няма да получим от него онзи спасителен сигнал от миналото, който да ни създаде имунитет срещу съвременни заблуди. Можем само да „възпроизведем" поне малко от Ботев. Има в какво, при това без да загиваме. Изразът „ сега времената са други" са обяснения за страх и слабост.
Ботев е свидетелство за непреходно величие. Но не познавам времена и режими,в които той да не е бил по своему неудобен, по своемо мъчен герой, по своемо неприложим към съвременни щампи пример. Често пъти шаблонизираната юбилейна треска ни пречи да видим това. Ние програмирано отправяме прочувствени епитети на признателност. Това е хубаво, но не достатъчно. Нещо от онази историческа кръв, която е проляна на Вола бе трябвало да пулсира още във вените ни. Нещо трябва да е останало. А обаятелната представа за него винаги ще ни преследва със своята хубост. Той е не само гениален поет, последователен революционер и безстрашен войвода. Всеки, който е чел неговата неподражаема публицистика, ще усети широтата на този необикновен ум сравним с всичките емблематични имена на своето време.
Хр.Ботев идва на света при многозначително хронологическо съвпадение. През февруари 1848 г. в Палермо и Париж избухва революция, разтърсила цяла Европа. През април следващата година всичко утихва. Някъде към 1875 г. значителна част от революционните искания са осъществени по реформистки, парламентарен път. Барикадата е заменена с избирателната урна, революцията от страшилище се превръща в спектакъл. В Париж нищожеството-император Наполеон III нарежда да се проектират широки булеварди, за да не може върху тях да се изграждат барикади. Покъртителната драма на Парижката комуна през 1871 г. идва като предупредително назидание. Единството на Третото съсловие вече не съществува. Новата политическа класа се оказва, че не е по-малко жестока, отколкото неотдавна сломената аристокрация. От там идва взривния гняв на Ботев, който днес изглежда малко предозиран. Той е разтревожен не само от това, което става около него. Но и от това, което предстои. Вярата му в човешкия род не е безусловна, не е безрезервна. Това е напомнянето на 6 януари. Пътят на България към Европа има много имена, много пластове, много начални точки и временни станции. Кой както ги разбира. Но в моралният смисъл на историческа приемственост ние няма да бъдем европейци без Ботев! Защото той е знак за нашето равенство с Европа!
НА ПРОЩАВАНЕ
В 1868 Г.
Не плачи, майко, не тъжи,
че станах ази хайдутин,
хайдутин, майко, бунтовник,
та тебе клета оставих
за първо чедо да жалиш!
Но кълни, майко, проклинай
таз турска черна прокуда,
дето нас млади пропъди
по тази тежка чужбина -
да ходим да се скитаме
немили, клети, недраги!
Аз зная, майко, мил съм ти,
че може млад да загина,
ах, утре като премина
през тиха бяла Дунава!
Но кажи какво да правя,
кат си ме, майко, родила
със сърце мъжко, юнашко,
та сърце, майко, не трае
да гледа турчин, че бесней
над бащино ми огнище:
там, дето аз съм пораснал
и първо мляко засукал,
там, дето либе хубаво
черни си очи вдигнеше
и с онази тиха усмивка
в скръбно ги сърце впиеше,
там дето баща и братя
черни чернеят за мене!...
Ах, мале - майко юнашка!
Прости ме и веч прощавай!
Аз вече пушка нарамих
и на глас тичам народен
срещу врагът си безверни.
Там аз за мило, за драго,
за теб, за баща, за братя,
за него ще се заловя,
пък... каквото сабя покаже
и честта, майко, юнашка!
А ти, "га чуеш, майнольо,
че куршум пропей над село
и момци вече наскачат,
ти излез, майко - питай ги,
де ти е чедо остало?
Ако ти кажат, че азе
паднал съм с куршум пронизан,
и тогаз, майко, не плачи,
нито пък слушай хората,
дето ще кажат за мене
"Нехранимайка излезе",
но иди, майко, у дома
и с сърце сичко разкажи
на мойте братя невръстни,
да помнят и те да знаят,
че и те брат са имали,
но брат им падна, загина,
затуй, че клетник не трая
пред турци глава да скланя,
сюрмашко тегло да гледа!
Кажи им, майко, да помнят,
да помнят, мене да търсят:
бяло ми месо по скали,
по скали и по орляци,
черни ми кърви в земята,
земята, майко, черната!
Дано ми найдат пушката,
пушката, майко, сабята,
и дето срещнат душманин
със куршум да го поздравят,
а пък със сабя помилват...
Ако ли, майко, не можеш
от милост и туй да сториш,
то "га се сберат момите
пред нази, майко, на хоро
и дойдат мойте връстници
и скръбно либе с другарки,
ти излез, майко, послушай
със мойте братя невръстни
моята песен юнашка -
защо и как съм загинал
и какви думи издумал
пред смъртта си и пред дружина...
Тъжно щеш, майко, да гледаш
ти на туй хоро весело,
и като срещнеш погледът
на мойто либе хубаво,
дълбоко ще ми въздъхнат
две сърца мили за мене -
нейното, майко, и твойто!
И две щат сълзи да капнат
на стари гърди и млади...
Но туй щат братя да видят
и кога, майко, пораснат,
като брата си ще станат -
силно да любят и мразят...
Ако ли, мале, майноле,
жив и здрав стигна до село,
жив и здрав с байряк във ръка,
под байряк лични юнаци,
напети в дрехи войнишки,
с левове златни на чело,
с иглянки пушки на рамо
и с саби-змии на кръстът,
о, тогаз, майко юнашка!
О, либе мило, хубаво!
Берете цветя в градина,
късайте бръшлян и здравец,
плетете венци и китки
да кичим глави и пушки!
И тогаз с венец и китка
ти, майко, ела при мене,
ела ме, майко прегърни
и в красно чело целуни -
красно, с две думи заветни:
свобода и смърт юнашка!
А аз ще либе прегърна
с кървава ръка през рамо,
да чуй то сърце юнашко,
как тупа сърце, играе;
плачът му да спра с целувка,
сълзи му с уста да глътна...
Пък тогаз... майко, прощавай!
Ти, либе, не ме забравяй!
Дружина тръгва, отива,
пътят е страшен, но славен:
аз може млад да загина...
Но... стига ми тая награда -
да каже нявга народът:
умря сиромах за правда,
за правда и за свобода...
Христо БОТЕВ
2. Paulo Coelho's Blog
3. Pedro Juan Gutierrez, escritor de Cuba
4. E-издание за Пловдив и пловдивчани по света и у нас
5. Е-сайт за безплатно публикуване на художествена литература
6. Блог на Венцеслав Велчев
7. Литературна мрежа Литернет
8. Блог на Ваня Гущерова
9. Хубава си,моя горо!
10. Любим линк
11. Блог на Дора Господинова
12. Блогът на Оги Ковачев
13. Двери на православието
14. Марта за Фредерико Гарсия Лорка
15. Страница на Всерусийският център по очна и пластична хирургия в г.Уфа и Ернст Мулдашев
16. Черен списък на унищожителите на българската природа
17. Да освободим България от себе си-статия на Букет.блог във www.frognews.bg
18. Шедьоври на световното изобразително изкуство
19. Защо помагат молитвите-научни експерименти и изследвания
20. Блогът на Букет
21. Блогът на Климент
22. Facebook.com
23. Империята на инките
24. Блог на Даниела Тодорова-Кабала
25. Български национален съюз
26. Nikolay's blog
27. Кртините на художника Георги Костадинов-GEKOS