2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Прочетен: 5493 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.10.2008 17:10
Град Златоград се намира в най-южната част на Източни Родопи, на 50 км от областния център Смолян и на 300 км от столицата София. На територията на община Златоград се намират язовир “Златоград” и микроязовир “Хасидере”.
Златоград е селище с богата култура и многовековна история. На територията му се намира най- старата църква в Родопите - “Успение Богородично” - построена през 1834 год. и килийното училище, поставило началото на просветно – образователното дело в Родопите. Тук е открит и най-стария писмен паметник от Родопското Възраждане – “Златоградски писмовник” /1852 г./
Характерен облик на града придава и архитектурния резерват. За българските етнографи, историци и филолози Златоград е средище на най- старите традиции на материалната култура и бита на нашия народ. Постройките в резервата се отличават с белите си зидове около дворовете , с откритите одрове, с широките дъбови врати. Най-известните от тях са Хаджипанталеевата къща, Печевите къщи и Александрвоите къщи.
В „Исторически бележник“, документ от 18 век със спорна автентичност, Златоград е споменат като Беловидово[1]. По–късно до 1934 година селището носи името Даръдере.[2] В демографската статистиката на професор Любомир Милетич от 1912 година е посочено, че в града живеят 200 помаци и 120 българи.[3]
Паметник на Дельо хайдутин на мястото, където според легендата е смъртно прострелянНай-разпространено е мнението, че Дельо войвода е роден в Беловидово (днес Златоград). Действа с чета в Централните Родопи. Най-известен е с дейността си против насилственото ислямизиране на родопските българи. В 1720 година е начело на обединените хайдушки дружини, които нападат село Райково (днес квартал на Смолян), за да отмъстят за убийството на 200 райковчани, отказали да приемат исляма. Дельо войвода е споменат в „Исторически бележник“, документ от 18 век със спорна автентичност.
Според преданието, което се носело за него, „Деля го куршум не фата, Деля го сабя не сече“. Затова и враговете му го прострелват с нарочно излят за целта сребърен куршум.
Подвизите на Дельо са увековечени в много народни песни, предания и легенди. В Златоградския край за него се пее прочутата песен „Излел е Дельо хайдутин“.
Град Златоград се прославя с песента за Дельо хайдутин, която се носи в космоса. Той е селище с богата култура и многовековна история. На територията му се намира най-старата църква в Родопите - “Успение Богородично” - построена през 1834 год., сградата на най-старата поща в България и килийното училище, поставило началото на просветно-образователното дело в Родопите. Тук е открит и най-старият писмен паметник от Родопското Възраждане – “Златоградски писмовник” (1852 г.). Характерен облик на града придава и архитектурният резерват. За българските етнографи, историци и филолози, Златоград е средище на най-старите традиции на материалната култура и бита на българския народ. Постройките в резервата се отличават с белите си зидове около дворовете, с откритите одрове, с широките дъбови врати. Срещат се елементи от ксантийски и пловдивски тип. В дворовете на повечето къщи има кладенци, оградени с дъбови кошове, с “въртки“ за въжето и стрехи от едноулучени керемиди. В Златоград са регистрирани 120 архитектурни и археологически паметника.
Основните религии, изповядвани в Златоград, са източно-православното християнство и ислямът. Населението е съставено от различни български етнически групи и общности, мюсюлманска общност от помаци изповядващи ислям и християнска общност изповядващи източно-православие. Има две църкви - "Св.Георги", в чиито двор е и Взаимното училище. Другата църква, построена по време на Османската власт е "Успение Богородично". Тя е ниска, вкопана в земята, но е уникална със съхранените икони и мястото, на което е построена - на един от високите и централни хълмове в града. Джамията в Златоград се намира на улица "Ерма".
Град Златоград е център на рудодобив. Край града (Ерма река) се добива оловно-цинкова руда. В селището работи и памукотекстилно предприятие.
Етнографски ареален комплекс Снимка от главната улица в Ареалния комплексЕтнографският ареален комплекс е най-голямата съвременна забележителност на Златоградска общината. Идеята за създаването му е осъществена от инж. Александър Митушев, който осигурява необходимите материални средства и организация. Това е първият в България ,и засега единствен, частен етнографски ареален комплекс. Комплексът е открит със съдействието и на Златоградската община на 24 май 2001 г. в празничния ден, посветен на българската култура, просвета и славянска писменост.
Личности- Дельо войвода (края на 17 век - началото на 18 век)
- Яков Змейкович
- Виктор Калев, актьор
- Станислав Сивриев (1924-89), писател
- Вели Чаушев (р. 1934), актьор
- Семир Кормов, хирург
Златоград присъства в списъка на Стоте национални туристически обекта на Българския туристически съюз.
ДругиСлед картографирането на остров Ливингстън от българската експедиция Тангра 2004/05, един от върховете на острова е наречен Златоградски камък по името на града.
Външни препратки- Официален сайт на Община Златоград
- Портален сайт на Златоград
- Снимки от Златоград и околностите
- Етнографски ареален комплекс „Златоград“
- Времето в Златоград
- ↑ Енциклопедия България, том 2, Издателство на БАН, София, 1981.
- ↑ Николай Мичев, Петър Коледаров. „Речник на селищата и селищните имена в България 1878-1987“, София, 1989.
- ↑ Милетич, Любомир [1918]. „Разорението на тракийскитѣ българи презъ 1913 година“ (на български), София: Българска Академия на Науките; Държавна Печатница, стр. 295.
Личности
Делю Войвода |
Преданията разказват, че един от най-прочутите и легендарни родопски хайдути е Делю войвода. Произхождал от крайно бедно семейство, занимаващо се с абаджийство, гайтанджийство и бояджийство. Усвоил занаята още в детските и юношеските години, той скитал от град на град, от село на село, за да търси работа и припечелва коравия залък хляб за себе си и за възрастните си родители. Голямата сиромашия му попречила да завърши дори килийното училище. Преданията и легендите определят Делю като голям юнак — буен и непокорен по характер, но изключително честен, непримирим, трудолюбив и издръжлив. Много млад бил, но разбирал, виждал откъде идва злото. Начело на своята вярна дружина, Делю се появява винаги там, където българи и сиромаси трябвало да бъдат защитени от насилията на поробителите. Постепенно самият той се превърнал в легенда, станал опора за поробени и угнетени, страшилище за злосторници и безчинници. За него признателното население е изпяло едни от най-хубавите си песни, създало и предало на следовниците много предания и легенди. Според тях Делю бил бърз и лек като птица, със сила необикновена, куршум не го хващало. Успели да го убият чрез измама, като взели негова сребърна монета, от която отлели куршум. Именно този куршум го настигнал и сложил край на живота му. Убийството станало на Велики петък. Казват, че камъкът, върху който паднал Делю, бил пренесен в двора на църквата „Св. Богородица". На този пръв Делюв паметник се покланяли богомолците пред и след служба. В Даръдере Делю имал три сестри. Турците искали да потурчат, почернят момичетата и за да защити сестрите си и вярата на другите българи, той станал хайдутин.
Един от първите, които пишат за Делю войвода (Даръдеренският юнак Делю войвода – Капасъзина в. Тракия, № 280-281, 1929), е Георги П. Марков. В статията си той разказва много случки от живота на войводата. За съжаление авторът се е опирал преди всичко на легендите и преданията и статията му е слаба откъм фактологичната страна. По-късно Никола Примовски прави пълно проучване на живота и дейността на Делю войвода. Материалите са публикувани в Известия на ТНИ, 1965г. („Делю войвода от родопската народна песен") и книгата „Байряко зелен и червен". 1979 г. Вниманието на Никола Примовски е насочено към хайдушките народни песни. В тях той търси облика на легендарния войвода, историческите условия на борбата. В работата задълбочено са проучени всички източници, исторически и архивни, преданията, легендите. Авторът счита, че Делю войвода е един от най-популярните родопски хайдути, живял й действувал в Родопска област след първото масово помохамеданчване -втората половина на XVIII век.
Че Делю войвода е родом от Златоград, доказват най-напред песните - всички имена на хора, местности, реки, върхове са свързани със Златоградския край, а и най-разпространени са пак тук. Източниците не датират точно времето на дейността му - според, едни края на XVII век, други ;- XVIII век. Но в това, че подвизите на Делю войвода са действителна историческа правда, никой не се съмнява. А според, легендите и преданията Делю войвода е бил изключителна личност. Той се славел навред със своите ловкост и бързина, решителност и твърдост, умение да излезе от тежко положение. Разказва се, че още като дете той бил даден калфа при вуйчо си, терзия в Енидже, Беломорско. Веднъж вуйчото го помолил да донесе новите му дрехи от Златоград, за да иде на другия ден на черква. Било срещу Великден, а Енидже отстояло на 80 км от Златоград. Момчето отишло и се върнало за една нощ. Освен дрехите, то донесло и питка, която била още топла. Харесал го вуйчото, ала, за да си няма разправии с турците, да не стане някоя беля, решил да го, отпрати от Енидже. Делю отишъл да аргатува на Кузубския бей. Там той се сближил с българите от гюмюрджинските села Манастир и Сачанли и започнал да събира дружина. Намерили се смелчаци, приели оръжието (Делю го бил „доставил" от бейските конаци) и четата започнала да се появява там, където българите били притеснявани и измъчвани. Пристигал винаги неочаквано, наказвал виновниците и Изчезвал. Турците се заканвали да го хванат, да го убият, но все не успявали да сторят това.
Научил за страшните золуми в Даръдере, Делю събрал своите отбор юнаци и тръгнал за там. Спрял На връх Костадин. Хабер до даръдеренските, аяне и кабадалии за жестока разправа, ако посегнат на близките му и българите сиромаси, бил вече изпратен. И Турците се изплашили, спрели за известно време золумствата си.
И в песните, и в преданията се говори за страха, който Делю и дружината му всявали сред турските душмани, за обичта и подкрепата на поробените и угнетените. Те му носели новините, те го снабдявали с храна, те то криели, ако се наложи. Хората вярвали, че него и дружината му „куршум ги не фата ..." .
Само 12% от Българското общество в стран...
Украйна си признава огромните загуби във...
2. Paulo Coelho's Blog
3. Pedro Juan Gutierrez, escritor de Cuba
4. E-издание за Пловдив и пловдивчани по света и у нас
5. Е-сайт за безплатно публикуване на художествена литература
6. Блог на Венцеслав Велчев
7. Литературна мрежа Литернет
8. Блог на Ваня Гущерова
9. Хубава си,моя горо!
10. Любим линк
11. Блог на Дора Господинова
12. Блогът на Оги Ковачев
13. Двери на православието
14. Марта за Фредерико Гарсия Лорка
15. Страница на Всерусийският център по очна и пластична хирургия в г.Уфа и Ернст Мулдашев
16. Черен списък на унищожителите на българската природа
17. Да освободим България от себе си-статия на Букет.блог във www.frognews.bg
18. Шедьоври на световното изобразително изкуство
19. Защо помагат молитвите-научни експерименти и изследвания
20. Блогът на Букет
21. Блогът на Климент
22. Facebook.com
23. Империята на инките
24. Блог на Даниела Тодорова-Кабала
25. Български национален съюз
26. Nikolay's blog
27. Кртините на художника Георги Костадинов-GEKOS