Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.04.2008 17:24 - НАЦИЯТА НИ Е БОЛНА ОТ БЕЗУМИЕ
Автор: condor46 Категория: Политика   
Прочетен: 1768 Коментари: 4 Гласове:
0



imageimageimage


Проф. Елка Константинова: Живеем в два свята – духовен и масово опростачващ се

Проф. Елка Константинова е български литературовед и политик. Преподавала е в Държавния библиографски институт, в Шуменския университет и в НАТФИЗ.  Член е на Международната асоциация по научна фантастика. От 1979 до 1982 г. е лектор по български език и литература в Ягелонския университет в Краков, Полша. Работи в областта на съвременната българска литература, българския исторически роман, българската фантастика. Автор е на повече от 15 книги.

През 1989 г. оглавява възстановената Радикалдемократическа партия и е сред водачите на СДС в началото на 90-те години. Тя е министър на културата в правителството на Филип Димитров (1991-1992). От 1993 до 1997 г. работи в българското посолство във Варшава и отговаря за културните отношения между България и Полша. През 2002 г. е удостоена с „Рицарски кръст“ от правителството на Полша за заслуги в утвърждаването на българо-полските културни връзки.

Проф. Константинова, на изчезване ли е българският език?

Българският език няма да изчезне. Защото има много хора, които са се посветили на задачата да го опазят – езиковеди, писатели, поети. Но това е един елит. Жалкото е, че тези хора, които живеят чрез и за този език и които са посветени професионално и житейски на мисията да го съхранят, са една шепа. Масово българинът се опростачва и това се отразява първо на езика.

Да, наистина е притеснително, когато младите хора имат в речника си около 500 думи.

Това говори единствено за тяхното умствено обедняване. Нямат нито житейски опит, нито познания и живеят в един крайно ограничен кръг. Езикът е най-точното доказателство за начина, по който живееш, за културата, която имаш, и за възможностите да се развиваш и обогатяваш. Когато не четеш, по-точно, когато не четеш умни книги, а някакви псевдописания с беден и неточен език…. Излиза, че младите не са виновни, че им се поднасят страшни четива.

Вие преподавате цял живот.

Да, 46 години съм преподавала – първо на библиотекари, после в Шумен на педагозите, след това в СУ “Св. Кл. Охридски”, дълги години в НАТФИЗ на актьорите. Съвсем скоро се отказах, за да дам път на своята аспирантка. Но аз имах късмета да работя с друг вид студенти – жадни, любознателни българисти и актьори, драматурзи.

Имам едно лично наблюдение в последно време, че театралите като че ли повече се интересуват от българската литература, отколкото филолозите например. Така ли е?

Има такова нещо. Моите студенти от НАТФИЗ непрекъснато искаха извънредни часове и ме държаха дълго след приключване на лекциите. И осъзнаваха, че не могат да станат добри актьори, ако не владеят езика. Това продължава и след завършване на образованието им. Ето например актрисата Емануела Шкодрева – колко пъти ме пита за героите на Димитър Димов – тя толкова много чете, за да може да изиграе ролята на Фани Хорн в постановката на “Осъдени души” в Народния театър.

За моя 46-годишен стаж никога в България не е имало такава страшна разлика между нищо незнаещи и пет пари недаващи за книги, театър и култура и между културния елит. Аз съм на 75 години, имам много опит, но не мога да си отговоря кое е по-добро? Дали пък не е по-добре, като е език, да е истински език? А не както ние бяхме – всички учим, всички се стараем, всички уплашени, че няма бъдеще без дипломи. Сега има много начини да живееш и да успяваш и без добро образование.

Всъщност през почти цялата история на човечеството е било точно така – малцина са владеели знанието, масата е била невежа.

Този въпрос ме измъчва и в личен план. Собственият ми внук, който е умен, надарен и любознателен, не иска вече да учи. Но аз уважавам неговото чувство за отговорност, което го кара да работи друг вид труд, за да може да се препитават. Така че, не е лесно да обвиниш младите в нежелание да се учат.

Те се справят според ситуацията.

Точно така – според ситуацията. Ама те от нас я наследиха.

За първи път чувам някой от вашето поколение да признае вина.

Ама как, та ние сме виновни. Особено ние от СДС, които тръгнахме с такива идеи и илюзии… Вината е у нас – една част от нас бяха наивни и доверчиви, а друга част беше тръгнала да забогатява, да печели власт… Все едно ляв или десен – това не е интелигенция, а хора, които искат единствено да печелят. И ако печелят честно – им свалям шапка. Но тези, които гонят милионите… Милиони у нас не се печелят честно. Няма да повярвам, че честно се печелят бързи милиони. И какво стана накрая – чиста олигархия в най-ужасен вид. Чудех се навремето какво значи олигархия – ето, наказа ме Господ да видя с очите си. Тежко ми заради всичките заблуди, които съм имала. Инак не се оплаквам, защото взимам 400 лева пенсия.

При това положение вие сте елитна пенсионерка!

Да, това е професорска пенсия, а не министерска, нито депутатска, защото нямам три поредни години в парламента. Нямам право да се оплаквам, когато живея на един етаж с нещастни хора на моята възраст с много по-ниски доходи.

Какво ви е мнението за развитието на българската литература в днешни дни?

Аз чета всичко и следя внимателно. Констатирам същото явление, както и при студентите. Има голям брой некадърни и непросветени писатели (ако е уместно така да се наричат) – просташко писане. Ако са ми студенти, бих им писала двойка – толкова неграмотни писания плъзнаха. А точно те имат най-голямо самочувствие. От друга страна, има таланти. Като пример мога да дам Емилия Дворянова, Теодора Димова, Албена Стамболова. Много уважавам Леа Коен. Където и да се намира, тя проучва и търси документи за онова време и е събрала един много ценен архив – да не й издавам тайната, няма повече да кажа. Тя освен, че е надарена, е и умна. И е разбрала колко е важно една истина да се опира на документи и да стане общо достояние. А това става най-трайно чрез литературата. В момента Леа пише четвърти роман за онези събития. Защото аз съм съвременник, но много от нещата са били крити. И какво стана накрая, всичките агенти от ДС пак са добре, пак са на власт и са най-богати.

И все едно ни вятър е вял, ни листо е трепнало…

Точно напротив – демонстрират самочувствие и наглост. Аз поздравявам Леа Коен за смелостта, която има, за да изложи всичко това по много интелигентен начин.

Промени ли се българинът през последните години?

Нацията ни е болна от безумие. Лудостта, като че е заразна. Аз понеже съм силно любопитна, всеки ден излизам и общувам в кафенето или на улицата, и водя разговори с най-различни хора. Народът масово полудява. И то агресивно. Изключително е трудно вече да проведеш кротък и спокоен разговор… Започнах да им съчувствам. Защото аз съм щастлив човек – аз си имам книгите, библиотеката, много приятели – един друг живот. Ами ако живеех единствено с този български бит, досега да съм в лудница. Ние живеем в два коренно различни свята – един духовен, и един масово опростачващ се. Всеки ден по радиото и по телевизията журналистите допускат граматически грешки, за диалект да не говорим, аз вече не го броя за грешка (някак го възприемам като допълнително богатство на езика). Страшна неграмотност, съчетана с чуждици.

Какво бихте пожелали на читателите на “Всеки ден” по повод идващите празници?

Светъл празник и повече българщина.

                                                            Милена Очипалска (www.vsekrden.com)

 

                                                          





Тагове:   Безумие,   нацията,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
1. avangardi - Христос Воскресе!
27.04.2008 17:59
Нека светлината на неговото воскресение да дари живота ви с много топлина, нежност и разбирателство. В къщата ви винаги да има здраве и любов! И нека възкръсне във всяко сърце Божият мъдър и свят благослов - вяра, надежда и силна любов!
цитирай
2. kliment - Благодаря Ви за това интервю на Елка ...
28.04.2008 01:40
Благодаря Ви за това интервю на Елка Константинова. Не зная защо, но съм нямал особени симпатии към нея. Много ми хареса интервюто й и ми става особено симпатична със споделените си мисли. Особено краят съвпада с моите наблюдения. Всяко отиване в Родината ме разболява. Не проусявам как е възможно приятелите ми интелектуалци да деградират и запълват времето си с тъпи вицове и т.н. и т.н.

Все по-малко е възможен нормален диалог. Да се надяваме, че младото поколение ще възкреси родната култура.
цитирай
3. condor46 - Мила Авангарди,
28.04.2008 08:08
благодаря ти за сърдечните благопожелания!Весели празници и на теб!Нека светлината те води към бъдното!Бог да те благослови за добротата ти!Поздрав от брега на Пасифика - Ружа
цитирай
4. condor46 - Привет,Климент!
28.04.2008 08:18
Твоите посещения в блога ми са чест за мен!Радвам се,че откриваш интересни за теб теми!Аз от 16 месеца съм извън България и вече толкова ми липсва!Не съм престанала да се вълнувам от проблемите на Родината ни и сигурно съм по-информирана за събитията ежедневно от много интелектуалци,които са там...През деня имам различни задължения около 2-те си внучки ,но крада от нощния си сън, за да чета в българските е-медии... Аз смятам,че всеки българин,независимо къде се намира в момента, носи отговорност за случващото се в Родината!!!Понеже отсъствам, старая се чрез блога си да бъда един от многото народни будители!България повече от всякога се нуждае от камбани с честен глас!Сърдечен поздрав отдалече-Ружа
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: condor46
Категория: Изкуство
Прочетен: 2476827
Постинги: 585
Коментари: 1138
Гласове: 10084
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Блог на Бърл Барер,американски писател,носител на наградата на името на Едгар Алън По
2. Paulo Coelho's Blog
3. Pedro Juan Gutierrez, escritor de Cuba
4. E-издание за Пловдив и пловдивчани по света и у нас
5. Е-сайт за безплатно публикуване на художествена литература
6. Блог на Венцеслав Велчев
7. Литературна мрежа Литернет
8. Блог на Ваня Гущерова
9. Хубава си,моя горо!
10. Любим линк
11. Блог на Дора Господинова
12. Блогът на Оги Ковачев
13. Двери на православието
14. Марта за Фредерико Гарсия Лорка
15. Страница на Всерусийският център по очна и пластична хирургия в г.Уфа и Ернст Мулдашев
16. Черен списък на унищожителите на българската природа
17. Да освободим България от себе си-статия на Букет.блог във www.frognews.bg
18. Шедьоври на световното изобразително изкуство
19. Защо помагат молитвите-научни експерименти и изследвания
20. Блогът на Букет
21. Блогът на Климент
22. Facebook.com
23. Империята на инките
24. Блог на Даниела Тодорова-Кабала
25. Български национален съюз
26. Nikolay's blog
27. Кртините на художника Георги Костадинов-GEKOS